Bedehus & Hawaii

Et knippe fantastiske musikere, blant annet spellemannvinner og Gitarikon Geir Sundstøl spiller musikk fra platen Bedehus & Hawaii som er Hubrodebuten til den allerede kritikerroste gitaristen og komponisten Trond Kallevåg Hansen som blant flere norske og utenlandske anmeldere sammenlignes med gitarkaliber som Bill Frisell og Ry Cooder. "Bedehus & Hawaii" locates Trond Kallevag Hansen at the right height on the heels of Ry Cooder and Bill Frisell." – Jazzaroundmag.

Trond laget et bestillingsverk for Sildajazz i Haugesund i 2018. Verket fikk navnet «Bedehus og Hawaii» og musikken ble spilt inn i studioet til Geir Sundstøl som også står for Hawaiivibber med sitt sublime steelgitarspill som perfekt matcher Kallevåg sin åpenbare affeksjon for atmosfærisk filmmusikk, forsiktig bedehussakralitet og polynesisk exotica.

Kritikerne har for alvor fått øynene opp for den unge gitaristen og komponistenetter han slapp platen Bedehus & Hawaii som den siste tiden har fått strålende kritikker i inn og utland. Deriblant på trykk i Dagens Næringsliv - "Åpen Klasse av Høy Klasse", Dagsavisen - "Klasse for seg", Dag og Tid - "Hansen og Sundstøl er så avgjort på bølgelengd" og Vårt Land på to hele sider - "Den Nye Strengemusikken" og BBC Radio - "Its a lovely album all the way through". Gjennomgående i anmeldelsene er at musikken blir beskrevet som vanskelig å sjangersette, utforskende, filmatisk og overraskende melodisk, eller som Vårt Land skrev: «Plata har en folkelighet ved seg som gjør at den burde appelere videre enn (bare) til de engere jazzkretser».

Bedehus og Hawaii refererer til alle somrene Hansen tilbrakte hos sine besteforeldre på Bømlo, hvor bedehuset og musikken stod i sentrum. Han går bevisst inn for å bruke dette og andre elementer fra oppveksten hans som en inspirasjon for komposisjonene. Kombinasjonen av hans varme Fendergitar-lyd og de lyriske komposisjonene gir assosiasjoner til filmmusikk. Melodiene kan minne om allsang fra familiære høytider, som går over til stemningsfulle improviserte strekk som musikken til sene bilturer og halv-våkne drømmer fra baksetet.

Hansen er for tiden en av de mest spennende gitaristene på den norske jazzscenen, og utmerket seg med debutplaten «Se Meg En Annen Dag» som ble sluppet på Maijazz i 2017 sammen med trioen sin. Albumet fikk strålende omtale både nasjonalt og internasjonalt, deriblant i det britiske musikkmagasinet The Wire som mente at albumet var så bra at det rettferdiggjorde bruken av norske kulturmidler.

Suksessen med jazzpakka fortsetter. Kjøp tilgang til alle fire konserter til kun 500,-. Les mer her.

Dørene åpner 19:00. Konsertstart ca. 20:00. 18-årsgrense + vergeordning. Det vil det være DJs i forkant og etterkant i Centralen. Konserten arrangeres i samarbeid med Drammen Jazzforum.  

Praktisk info
Vår koselige og intime Klubbscene!

Denne scenen er i utgangspunktet en scene med ståplasser, med mindre noe annet er spesifisert.

Barer: Centralen vil holde åpent. Ved større arrangementer vil ytterligere barer være åpent.

Lurer du på noe mer? Se her.